Publiciteit: Wat is de geheime succesformule?

9 september 2021

Laten we eerlijk zijn, het is spannend genoeg om in dat diepe dal te springen en je eigen onderneming te starten. Een goed idee is nodig en het moet ook nog eens onderscheidend zijn. En het dan ook daadwerkelijk doen daar is een flinke portie lef voor nodig! Ook ik zette die stap onlangs en ik ga er niet om liegen, het was eng! En dan het grote vraagstuk als je eindelijk online bent: hoe genereer ik publiciteit en naamsbekendheid? Om mij heen hoor ik van veel ondernemers dat ze dit lastig vinden. Ook ik kon hier in het begin moeilijk mijn draai in vinden. Want hoe krijg je publiciteit? Wat heb je daarvoor nodig? En welke media kan je het beste inschakelen? Wat is de geheime succesformule? 

 

Er is geen standaard recept beschikbaar waarin staat hoeveel gram eieren en hoeveel gram meel je dient toe te voegen om publiciteit en naamsbekendheid te verkrijgen. Wel zijn er een aantal best practices die uitgevoerd kunnen worden om publiciteit te genereren. Na vallen en opstaan en het uitproberen van verschillende tools kan ik nu zeggen dat ik op de goede weg ben. Ik vind het leuk om mijn best practices met jou te delen! 

 

1. Social Media: Zet je tanden erin zonder deze te breken! 

 

We kunnen er echt niet omheen. Je kunt als ondernemer vandaag de dag niet meer uit de voeten zonder Social media. Facebook, Twitter, Instagram, TikTok, LinkedIn, YouTube en ga zo maar door. Het is belangrijk om goed te onderzoeken welke kanalen bij jou en jouw doelgroep passen. Ik maak voor mijn doelgroep gebruik van de volgende kanalen en ik leg uit waarom. 

 

  • Facebook: Dit platform heeft eigenlijk alle volwassenen als doelgroep. Het wordt gebruikt om in contact te blijven met familie en vrienden en bedrijven. Het is een goed platform om mensen in hun persoonlijke omgeving aan te spreken. Ik ben er gaandeweg achter gekomen dat mijn doelgroep zich juist op Facebook begeeft. Mijn doelgroep bestaat uit de echt vrouwelijke ondernemers of ondernemende vrouwen. Waar ik eerst niet veel gebruik maakte van Facebook, wil ik me hier nu meer op gaan richten. Als je een kijkje wilt nemen op mijn Facebookpagina voor inspiratie kun je hier terecht.

 

  • Instagram: Op Instagram kun je voornamelijk jongeren en jongvolwassenen bereiken.  Het platform wordt ook steeds populairder onder ouderen. De leeftijd die er nu vertegenwoordigd is, is 15 t/m 40 jaar. Instagram is een visueel platform, je gebruikt het als het ware om jouw visuele merkidentiteit neer te zetten. Je zorgt voor merkbeleving. Ik gebruik Instagram om mijn publiek een kijkje achter de schermen te geven in mijn persoonlijke leven. Ik voel dat dit belangrijk is voor de verbinding met mensen in mijn werk. Bekijk hier mijn Instagram-pagina

 

  • LinkedIn: Een kanaal dat zich voornamelijk richt op het bedrijfsleven met een gemiddeld wat oudere leeftijd van 25 plus. Ik gebruik dit voornamelijk als kanaal voor het opbouwen van connecties en ik merk dat dat hier goed werkt. Ook post ik regelmatig content om mijn netwerk op de hoogte te houden van waar ik mee bezig ben. Benieuwd? Neem hier een kijkje op mijn LinkedIn-kanaal. 

 

  • YouTube: Op Youtube vind je een brede doelgroep, er zijn zowel jongeren als ouderen te vinden. Jongeren hebben vaak wat meer tijd om actief te zijn op Youtube en dat is dan ook wat in te statistieken te zien is. Jongeren gebruiken het kanaal wat vaker. Video wordt met de dag populairder en daarom wil ik graag meegaan met deze visuele trend. Mijn YouTube-kanaal kan je hier vinden. Ik wil hier verschillende video´s posten waarin ik uitleg hoe ik tegen bepaalde onderwerpen aankijk, zodat mijn publiek als het ware kan ervaren wat ze van mij kunnen verwachten als spreker en sparringpartner.

2. Spreek je doelgroep toe

 

Het is goed om je te laten horen! Wel is het belangrijk dat je relevante evenementen kiest. Hiermee bedoel ik evenementen die bij jou als persoon passen en ook bij jouw doelgroep. Als professioneel spreker geef ik regelmatig lezingen. Op events, in company en ook op Clubhouse. De thema´s waar mijn lezingen zich op dit moment op richten zijn: Inspiratie en motivatie, persoonlijk leiderschap en diversiteit. Ik houd niet van brave praatjes en ik schop af en toe heilige huisjes omver. Op deze manier probeer ik mij te onderscheiden van anderen. Met het spreken vergroot ik mijn populariteit en hiermee publiciteit. Je vindt hier meer informatie over mijn werk als spreker.

 

3. Online contentcreatie: Bloggen, Youtube, Podcasts en Clubhouse

 

Bloggen

Het creëren van content zorgt ervoor dat je in beeld komt bij je doelgroep. Bloggen is hierbij een effectief middel. Zelf schrijf ik maandelijks over een relevant onderwerp met als doel om mijn doelgroep te inspireren en informeren. Daarnaast zorg je er met een juiste toepassing van SEO (met relevante zoektermen) voor dat je beter vindbaar bent online. Je vergroot als het ware de kans om in de resultaten van zoekmachines te verschijnen. Hierbij is ook de actualiteit belangrijk. Door je content te vernieuwen en bij te werken waarderen zoekmachines je als het ware opnieuw. Je komt hoger in de ranking terecht.

Het werkt ook goed om gastblogger te zijn voor andere bedrijven of om andere ondernemers te interviewen. Dit leidt tot meer bezoekers naar je website omdat deze ondernemers vol trots het resultaat op hun eigen kanalen delen. Zelf wil ik me hier nog wat meer op gaan focussen. 

 

Youtube

Het is natuurlijk ook mogelijk om content in andere vormen te maken. Zo kun je video´s maken op Youtube, vloggen of podcasts maken. Zoals ik al vertelde ben ik onlangs een YouTube-kanaal gestart waar ik regelmatig video´s deel en mijn mening geef over bepaalde onderwerpen.

 

Podcasts

Ik heb zelf nog geen podcast gemaakt, maar ben ik te gast geweest bij een podcast voor het boek Lefwijf 2. Naast dat dit erg leuk was om te doen, zorgt de organisatie van Lefwijf er als het ware voor dat ik bij hun doelgroep in beeld kom. Er wordt dus gepubliceerd in de doelgroep van Lefwijf, waardoor meer mensen mij leren kennen. Het is goed voor je publiciteit om tools als deze in te zetten. Je kan de podcast hier beluisteren!

 

Clubhouse

Clubhouse is daarnaast een medium waar ik onwijs fan van ben! Het is een sociale audio-applicatie waar gebruikers kunnen communiceren in audio chats. Je publiek kan als het ware meeluisteren en vragen stellen en het is de bedoeling jouw publiek te inspireren met deze sessies. Eerder heb ik op Clubhouse gesproken over het boek Lefwijf 2 en onlangs ben ik in gesprek gegaan met Marjolijn Berendsen. Marjolijn is founder van ZoMa Opleidingen. Het gesprek ging over thema’s zoals geluk, balans, goed voor jezelf zorgen, succes en liefde. Daarnaast ga ik elke maandag tussen 12.00-13.00 uur in gesprek met Elisabeth Smits, holistisch coach, over business, vrouwen en tarot. We nodigen het publiek uit om hun verhaal te delen en eventuele vragen die zij hebben over de onderwerpen te stellen.

4. Organiseer een event

 

Het organiseren van een event om te zorgen voor media-aandacht is iets wat ook goed werkt. Ik organiseer zelf een evenement om meer publiciteit te genereren en natuurlijk omdat ik dat gewoon heel erg leuk vind om te doen! Het tweede vrouwenweekend heeft op 17, 18 en 19 september 2021 plaats gevonden in het Friese Easterlittens. Tijdens het vrouwenweekend Unlock Your Potential krijgen vrouwen belangrijke inzichten over henzelf om het lef en de moed te hebben om echt te doen wat zij willen doen. Geen gepieker, twijfel of rondjes meer draaien, gewoon doen. Direct, Onmiddelijk En Nu! Hier vind je meer informatie over de komende weekenden in 2022 en als je meewilt ben je van harte welkom! 

 

5. Huis aan huis krant

 

Social media en online marketing zijn op het moment erg populair. Toch zijn er nog genoeg mensen die gebruik maken van offline-kanalen en bijvoorbeeld de krant lezen. Het is daarom verstandig om ook hierop in te spelen en zo de inwoners in jouw woonomgeving te bereiken. Onlangs verscheen ik in een Fries weekblad met mijn verhaal over de stille kracht van vrouwen. Hieronder zie je het artikel! 

6. Boeken doen het nog steeds goed! 

 

Wie houdt er nu niet van een goed boek? Nog steeds zijn er genoeg boekenwurmen die de kantjes ervan af lezen. Ik ben co-auteur voor het boek Lefwijf 2. In dit boek delen 50 vrouwen hun persoonlijke lef-moment, lef-situatie of lef-gevoel. Dit boek ligt in de winkel en is online te bestellen. Op deze manier kom ik dus via verschillende offline kanalen in beeld bij mijn doelgroep. 

7. Netwerken, netwerken en nog eens netwerken! 

 

Zorg ervoor dat je jouw sociale kwaliteiten inzet en maak een praatje met vreemden wanneer dat kan. Op deze manier bouw je een netwerk op. Hoe meer mensen je kent, hoe meer mensen je helpt om aandacht te vragen voor jouw dienst. Daarnaast is het ook goed om eens naar netwerkborrels of soortgelijke evenementen te gaan om jezelf te laten zien. Leer je bijvoorbeeld de eigenaar van een groot bedrijf kennen tijdens zo´n borrel? Wellicht denkt hij aan je als hij op zoek is naar een samenwerking in de toekomst. Elke keer dat je jouw naam of de naam van jouw bedrijf noemt,telt. Je zorgt er op deze manier voor dat je constant in beeld blijft.

Maak daarnaast gebruik van het netwerk van je vaste klanten. Zij zijn enthousiast en hoe gemakkelijk is het voor deze klanten om hun enthousiasme over te brengen op anderen?! Positieve mond-tot-mondreclame noemen we dat. Je kunt dit bijvoorbeeld ook stimuleren door ze hier een beloning voor te geven. – Wat is dan een voorbeeld?!

 

8. Ga voor een Pr-stunt

 

Het organiseren van een goede Pr-stunt die viral gaat, levert publiciteit op. Veel bekende acties komen van grote bedrijven. Toch is het ook als kleiner bedrijf mogelijk om creatief te denken en op deze manier veel naamsbekendheid te genereren met een klein budget. Een voorbeeld van een Pr-stunt uit Nederland is de complimentenpoort. Een bedrijf plaatste een versierde route met sensoren. Als je als consument langsliep, ontving je een compliment. Op deze manier heeft het desbetreffende bedrijf veel publiciteit weten te krijgen door geen extreem dure marketingcampagne te voeren. De Rabobank geeft in dit artikel nog meer leuke voorbeelden. Ik heb zelf geen Pr-stunt georganiseerd, wel weet ik dat het goed is om zoiets te doen.

9. De nieuwsbrief is nog steeds effectief

 

Uit de E-mail Benchmark 2020 van Frankwatching bleek dat e-mailmarketing weer op nummer 1 stond in de top 3 van belangrijkste online kanalen. Een nieuwsbrief wordt ingezet om als het ware top of mind te blijven. Het werkt goed om in een nieuwsbrief tips, nieuws en inspiratie te geven. Goede call-to-acties zijn belangrijk zodat mensen doorklikken naar je website. Ook ik verstuur maandelijks een nieuwsbrief. Ik merk dat een nieuwsbrief nog steeds veel gelezen wordt. 

 

Onthoud: De middelen die je kiest, moeten passen bij jou en je doelgroep.

Ik heb je wat inspiratie gegeven vanuit mijn zoektocht en resultaat naar publiciteit. De best-practices die ik genoemd heb, zorgen natuurlijk niet gegarandeerd voor publiciteit. Het is belangrijk om altijd te kijken welke vormen van publiciteit en media bij jou als persoon en bij jouw bedrijf passen. Wel geloof ik dat je bij een goede inzet van deze best practices een goede slag kan slaan! Ik weet het, er is een flinke portie lef voor nodig! Gewoon doen, want wat kan er nu werkelijk mis gaan? Vallen en opstaan en dan vind je vanzelf de juiste weg naar publiciteit voor jouw onderneming. 

 

Op zoek naar een sparringpartner?

Vind je het nog altijd lastig om een plan te maken voor het verkrijgen van publiciteit en naamsbekendheid? Of worstel je met andere vragen als ondernemer? Ik ben beschikbaar als sparringpartner! Neem contact met me op als je de opties wilt bespreken.