Laten we eerlijk zijn, het is spannend genoeg om in dat diepe dal te springen en je eigen onderneming te starten. Een goed idee is nodig en het moet ook nog eens onderscheidend zijn. En het dan ook daadwerkelijk doen daar is een flinke portie lef voor nodig! Ook ik zette die stap onlangs en ik ga er niet om liegen, het was eng! En dan het grote vraagstuk als je eindelijk online bent: hoe genereer ik publiciteit en naamsbekendheid? Om mij heen hoor ik van veel ondernemers dat ze dit lastig vinden. Ook ik kon hier in het begin moeilijk mijn draai in vinden. Want hoe krijg je publiciteit? Wat heb je daarvoor nodig? En welke media kan je het beste inschakelen? Wat is de geheime succesformule?
Er is geen standaard recept beschikbaar waarin staat hoeveel gram eieren en hoeveel gram meel je dient toe te voegen om publiciteit en naamsbekendheid te verkrijgen. Wel zijn er een aantal best practices die uitgevoerd kunnen worden om publiciteit te genereren. Na vallen en opstaan en het uitproberen van verschillende tools kan ik nu zeggen dat ik op de goede weg ben. Ik vind het leuk om mijn best practices met jou te delen!
1. Social Media: Zet je tanden erin zonder deze te breken!
We kunnen er echt niet omheen. Je kunt als ondernemer vandaag de dag niet meer uit de voeten zonder Social media. Facebook, Twitter, Instagram, TikTok, LinkedIn, YouTube en ga zo maar door. Het is belangrijk om goed te onderzoeken welke kanalen bij jou en jouw doelgroep passen. Ik maak voor mijn doelgroep gebruik van de volgende kanalen en ik leg uit waarom.
- Facebook: Dit platform heeft eigenlijk alle volwassenen als doelgroep. Het wordt gebruikt om in contact te blijven met familie en vrienden en bedrijven. Het is een goed platform om mensen in hun persoonlijke omgeving aan te spreken. Ik ben er gaandeweg achter gekomen dat mijn doelgroep zich juist op Facebook begeeft. Mijn doelgroep bestaat uit de echt vrouwelijke ondernemers of ondernemende vrouwen. Waar ik eerst niet veel gebruik maakte van Facebook, wil ik me hier nu meer op gaan richten. Als je een kijkje wilt nemen op mijn Facebookpagina voor inspiratie kun je hier terecht.
- Instagram: Op Instagram kun je voornamelijk jongeren en jongvolwassenen bereiken. Het platform wordt ook steeds populairder onder ouderen. De leeftijd die er nu vertegenwoordigd is, is 15 t/m 40 jaar. Instagram is een visueel platform, je gebruikt het als het ware om jouw visuele merkidentiteit neer te zetten. Je zorgt voor merkbeleving. Ik gebruik Instagram om mijn publiek een kijkje achter de schermen te geven in mijn persoonlijke leven. Ik voel dat dit belangrijk is voor de verbinding met mensen in mijn werk. Bekijk hier mijn Instagram-pagina.
- LinkedIn: Een kanaal dat zich voornamelijk richt op het bedrijfsleven met een gemiddeld wat oudere leeftijd van 25 plus. Ik gebruik dit voornamelijk als kanaal voor het opbouwen van connecties en ik merk dat dat hier goed werkt. Ook post ik regelmatig content om mijn netwerk op de hoogte te houden van waar ik mee bezig ben. Benieuwd? Neem hier een kijkje op mijn LinkedIn-kanaal.
- YouTube: Op Youtube vind je een brede doelgroep, er zijn zowel jongeren als ouderen te vinden. Jongeren hebben vaak wat meer tijd om actief te zijn op Youtube en dat is dan ook wat in te statistieken te zien is. Jongeren gebruiken het kanaal wat vaker. Video wordt met de dag populairder en daarom wil ik graag meegaan met deze visuele trend. Mijn YouTube-kanaal kan je hier vinden. Ik wil hier verschillende video´s posten waarin ik uitleg hoe ik tegen bepaalde onderwerpen aankijk, zodat mijn publiek als het ware kan ervaren wat ze van mij kunnen verwachten als spreker en sparringpartner.